Symtomer på hypotyreos (brist på sköldkörtelhormon). + De bästa 9 livsmedel för den!

Symtom på Hypotyreos
Glimja.com Vitaminer.nu Greatlife.se Lifebutiken.se Symtomer på hypotyreos (brist på sköldkörtelhormon). + De bästa 9 livsmedel för den!

Kvinnor – särskilt äldre kvinnor – är den grupp som är mest utsatt för hypotyreos. Personer som är äldre eller som har andra existerande autoimmuna sjukdomar – som till exempel typ 1-diabetes, reumatoid artrit och celiaki – löper också en högre risk.

Förändringar i ämnesomsättningen, hjärtfunktionen, matsmältningen, energin, aptiten, sömnen eller humöret … till och med tillväxten av hår, hud och naglar … kan alla orsakas av hypotyreos.

En diagnos av hypotyreos är dock inte en dödsdom! Det finns många sätt att behandla hypotyreos naturligt genom en dietplan för hypotyreos och andra naturläkemedel. Ta reda på hur du kan börja din resa för hälsoomvandling nedan.

Vad är hypotyreos?

Hypotyreos är ett tillstånd där sköldkörteln är underaktiv och inte producerar eller frisätter sköldkörtelhormoner på rätt sätt. Sköldkörteln frisätter normalt många viktiga hormoner som går genom blodomloppet för att nå receptorer som finns i hela kroppen. Så en störning i sköldkörtelfunktionen kan orsaka utbredda, märkbara hälsoproblem.

Sköldkörteln är en liten körtel som sitter på basen av halsen och som ibland beskrivs som fjärilsformad. Samtidigt sitter hypofysen vid hjärnans bas, som utsöndrar sköldkörtelstimulerande hormon (TSH). TSH får sköldkörteln att producera och frisätta tyroxin, det viktigaste sköldkörtelhormonet.

Skillnaden mellan hypertyreos och hypotyreos handlar om sköldkörtelaktivitet. Medan hypotyreos innebär en underaktiv sköldkörtel, uppstår hypertyreos när sköldkörteln blir överaktiv.

Symtom på Hypotyreos

Sköldkörteln anses vara en “huvudkörtel”. Förutom att producera viktiga hormoner hjälper den till att kontrollera processen att omvandla näringsämnen från maten till användbar energi som kroppen drivs av. Eftersom sköldkörteln spelar en så viktig roll för din ämnesomsättning kan dysfunktion påverka nästan alla delar av kroppen, inklusive dina energinivåer och din förmåga att förbränna kalorier.

Nyckelhormoner som produceras av sköldkörteln hjälper också levern att bryta ner kolesterol som cirkulerar i blodet. Sköldkörteln kan också stimulera enzymer som behövs för att kontrollera triglyceridfettnivåerna; detta är anledningen till att förändringar i sköldkörtelfunktionen kan leda till hjärtproblem.

Symtom på Hypotyreos

Andra märkbara effekter av hypotyreos är humörsvängningar och en trög ämnesomsättning. När din sköldkörtel är underaktiv kommer din ämnesomsättning att sakta ner, vilket kan innebära att du alltid känner dig trött eller kämpar för att hålla vikten.

Ditt humör är särskilt känsligt för förändringar i hormonnivåerna, så vissa personer med hypotyreos lider av depression, ångest, problem med att sova och nedsatt immunitet. Sköldkörteln hjälper till att reglera kemiska budbärare som kallas neurotransmittorer, som styr dina känslor och nervsignalering. Detta är anledningen till att en sköldkörtel i obalans kan innebära drastiska känslomässiga förändringar ibland.

Några av de vanligaste varningssignalerna för hypotyreos är:

  • Trötthet
  • Depression och ångest
  • Viktökning
  • Infertilitet
  • Struma (knölar vid nackens bas som ibland åtföljs av trängsel i halsen, hosta eller svullnad).
  • Känner sig kall
  • Förstoppning
  • Muskelvärk och ömhet
  • Njurproblem
  • Stelhet och svullnad i lederna
  • Håravfall
  • Grov, sprucken hud
  • Andningssvårigheter
  • Förändringar i menstruationscykeln
  • Oftare förkylning eller influensa på grund av lågt immunförsvar

För att ta reda på om du har hypotyreos tar din läkare blodprov för att kontrollera nivåerna av hormonerna T4 (tyroxin) och TSH (sköldkörtelstimulerande hormon). Hypotyreos diagnostiseras i ditt sköldkörtelprov när TSH är högt. Ibland kan TSH vara högt, men sköldkörteln producerar fortfarande tillräckligt med hormoner. Detta tillstånd kallas subklinisk (eller mild) hypotyreos.

En lindrig hypotyreos är vanligtvis det tidiga stadiet. Den kan utvecklas till hypotyreos om man inte följer en hypotyreosdiet och inte gör livsstilsförändringar. När tillståndet inte korrigeras kan allvarligare autoimmuna reaktioner uppstå – detta kan orsaka förvärrade problem som försämrad hjärnfunktion, infertilitet, ohälsosam graviditet, fetma, hjärtkomplikationer och ledvärk.

Ett annat symtom som du bör vara uppmärksam på är sköldkörtelknölar, en ansamling av celler i sköldkörteln som skapar en onormal klump. De flesta sköldkörtelknutor är inte farliga. Men en del av dem blir med tiden cancerartade. Om din läkare misstänker att du har sköldkörtelknutor bör han eller hon låta utvärdera dem för att kontrollera om det finns cancerceller.

En vanlig konventionell behandlingsmetod för patienter med sköldkörtelcancer är radiojod eller radioaktivt jod. Eftersom sköldkörteln absorberar det mesta av kroppens järninnehåll, antas denna koncentrerade strålning framgångsrikt döda de flesta av de sjuka sköldkörtelcellerna utan att skada celler i resten av kroppen.

Absolut de 10 bästa livsmedel för hypertyreos symptomer

Komplikationer av en underaktiv sköldkörtel

I vissa fall kan personer med en extremt underaktiv sköldkörtel hamna i en så kallad myxedemamyxödemkoma, som kännetecknas av försämrat mentalt tillstånd, hypotermi och långsammare funktion av många inre organ. Om du eller någon du känner har allvarliga problem med sköldkörteln och börjar uppvisa stor letargi eller stupor, sök omedelbart akut läkarvård.

Myxödemkoma är sällsynt och förekommer oftast hos äldre personer och kvinnor, särskilt under vintermånaderna. I allmänhet är det resultatet av odiagnostiserad och/eller obehandlad hypotyreos och kan vara dödligt om det inte behandlas.

Hypotyreos är mycket vanligt hos patienter med njursjukdom, visar det sig. I en studie av Current Opinion in Endocrinology, Diabetes and Obesity framkom det att hypotyreos var en riskfaktor för kronisk njursjukdom (CKD), utveckling av CKD och till och med högre dödsrisk vid njursjukdom.

Potentiella orsaker
1. Inflammatoriska sjukdomar i sköldkörteln

Den vanligaste orsaken till hypotyreos i utvecklade länder är ett tillstånd som kallas Hashimotos tyreoidit. Detta är en autoimmun endokrin sjukdom som uppstår när sköldkörteln blir inflammerad. När någon har Hashimotos börjar den egna kroppen i princip attackera sig själv genom att producera antikroppar som försöker förstöra sköldkörteln.

Varför händer detta? Immunförsvaret tror felaktigt att sköldkörtelcellerna inte är en del av kroppen, så det försöker ta bort dem innan de kan orsaka skador och sjukdomar. Problemet är att detta orsakar en utbredd inflammation som kan leda till många olika problem. Enligt dr Datis Kharrazian har 90 procent av personer med hypotyreos Hashimotos som inflammerar sköldkörteln med tiden, men detta är inte den enda orsaken till hypotyreos.

2. Dålig kost (särskilt en kost som saknar jod och selen).

En kost som är fattig på näringsrika livsmedel, särskilt på jod och selen (som är spårmineraler som är viktiga för sköldkörtelns funktion), ökar risken för hypotyreos. Sköldkörteln behöver både selen och jod för att producera tillräckliga nivåer av sköldkörtelhormoner.

Dessa näringsämnen spelar också andra skyddande roller i kroppen. Till exempel ökar allvarlig selenbrist förekomsten av sköldkörtelinflammation, eftersom det stoppar aktiviteten hos en mycket kraftfull antioxidant, glutation, som normalt kontrollerar inflammation och bekämpar oxidativ stress. Att komma igång med en hypotyreosdiet säkerställer att du får i dig lämpliga mängder selen och jod i din kost.

3. Hormonstörningar

I vissa sällsynta fall kan ett problem med hypofysen orsaka förändringar i sköldkörtelns funktion, eftersom hypofysen producerar ett hormon som kallas sköldkörtelstimulerande hormon (TSH) – som kontrollerar nivåerna av de hormoner som pumpas ut ur sköldkörteln.

4. Tarminflammation (läckande tarmsyndrom)

En ohälsosam tarmmiljö kan bidra till näringsbrist och öka den autoimmuna aktiviteten i kroppen. Födoämnesöverkänslighet eller allergier, bland annat mot gluten och mejeriprodukter, kan utlösa tarminflammation. Andra orsaker till en skadad tarm är höga stressnivåer, överbelastning av gifter från kosten och miljön samt bakteriella obalanser.

När tarmläckage uppstår börjar små partiklar som normalt fångas i tarmen att läcka ut i blodomloppet genom små öppningar i tarmslemhinnan, vilket skapar en autoimmun kaskad och en rad negativa symtom.

5. Genetik

Även om det inte är särskilt vanligt, föds nyfödda barn ibland med en störning i sköldkörteln, ett genetiskt tillstånd som kallas medfödd hypotyreos. Vissa bevis visar att människor löper större risk att utveckla hypotyreos om de har en nära familjemedlem med en autoimmun sjukdom.

Men enligt National Institute of Health (NIH) är sannolikheten för medfödd hypotyreos mycket låg och endast ungefär en av 4 000 nyfödda föds med en sköldkörtelrubbning.

6. Graviditet

Under eller efter en graviditet börjar vissa kvinnor producera mycket höga nivåer av sköldkörtelhormoner, följt av en mycket snabb minskning, även om man inte vet exakt varför. Detta tillstånd är känt som postpartumsköldkörtelinflammation. Symptomen försvinner ofta inom 12-18 månader men kan också leda till permanent hypotyreos.

7. Interaktioner med vissa läkemedel

Specifika mediciner verkar ofta leda till utveckling av underaktiv sköldkörtel. De vanligaste av dessa är läkemedel för att behandla cancer, hjärtproblem och vissa psykiatriska tillstånd.

8. Höga nivåer av känslomässig stress

Stress påverkar hormonerna och är känt för att förvärra inflammation. Stress kan höja nivåerna av kortisol och adrenalin, vilket stör neurotransmittorfunktionen och förvärrar symtomen på sköldkörtelsjukdom. Dessa inkluderar låga energinivåer, dåligt humör, låg koncentration, störd aptit och viktökning samt oförmåga att få en vilsam sömn.

9. Inaktivitet och brist på motion

Motion och hälsosam kost är viktiga för att kontrollera kronisk stress och hantera hormonrelaterade neurologiska funktioner. Forskning visar att personer som regelbundet motionerar vanligtvis sover bättre, hanterar stress bättre och håller oftare en sundare vikt, vilket alla minskar några av de största riskfaktorerna och symptomen i samband med hypotyreos.

Diagnos

Hur diagnostiseras hypotyreos? Vanligtvis kan en fysisk undersökning tillsammans med en genomgång av din sjukdomshistoria av en sjukvårdspersonal hjälpa till att avgöra om du har hypotyreos.

Vårdpersonalen kommer att leta efter symtom som ögonförändringar, överaktiva reflexer, darrningar i fingrarna när de sträcks ut och till och med varm, svettig hud. Dessutom kommer sköldkörteln också att observeras när man sväljer för att avgöra om den är förstorad, öm eller till och med knölig. Pulsen kan också vara snabb eller oregelbunden, vilket är ett annat potentiellt symptom.

Blodprov tas också för att mäta tyroxin och sköldkörtelstimulerande hormon. En överaktiv sköldkörtel visar vanligtvis höga nivåer av tyroxin och mycket låga nivåer av sköldkörtelstimulerande hormon.

Om dessa blodprover visar på potentiell hypotyreos rekommenderas vanligtvis ett uppdateringstest med radiojod. Det hjälper till att avgöra om din sköldkörtel överproducerar tyroxin eller till och med om du har sköldkörtelinflammation. En sköldkörtelskanning och ett ultraljud kan också ordineras.

Konventionell behandling

Konventionella behandlingsalternativ för hypotyreos är de mest farmaceutiska. Antithyreoidmediciner som methimazol (Tapazol) eller propyltiouracil (PTU) är vanligt förekommande, eftersom dessa mediciner hjälper till att blockera sköldkörtelns förmåga att producera hormoner.

Radioaktivt jod kan också ibland ordineras. Det är ett oralt läkemedel som absorberas av dina överaktiva sköldkörtelceller, skadar dessa celler och minskar storleken på din sköldkörtel samtidigt som sköldkörtelhormonnivåerna långsamt minskar. Detta kan funktionellt eliminera sköldkörteln och därmed stoppa hypotyreos. Om du får denna behandling måste du ta sköldkörtelhormonläkemedel för att upprätthålla normala hormonnivåer.

Betablockerare kan också användas för att stoppa sköldkörtelhormonernas inverkan på kroppen och hjälpa till att kontrollera symtomen. Eftersom de inte ändrar hormonnivåerna kombineras de ofta med andra alternativ för att behandla hypotyreos.

Att ta bort sköldkörteln genom kirurgi, eller en tyreoidektomi, är också ett alternativ. Det skulle också innebära att du måste ta sköldkörteltillskott resten av livet för att hålla hormonnivåerna normala.

Risken för biverkningar av dessa behandlingar är betydande, så det är viktigt att du pratar med din vårdgivare och håller ett vaksamt öga på dina symtom. Under tiden kan det också hjälpa till att lindra symtomen att följa en hypotyreosdiet.

Fördelar med Ashwagandha för hjärnan, sköldkörteln och musklerna

Livsmedel för hypotyreos

1. Bästa livsmedel

Vilka livsmedel är bra för en underaktiv sköldkörtel? Här är de bästa livsmedlen för en hypotyreoidisk diet för att starta läkningsprocessen:

  • Viltfångad fisk: Det ger omega-3-fettsyrorna EPA och DHA, som är viktiga för hormonbalansen och sköldkörtelfunktionen.
  • Kokosolja: Detta ger medelkedjiga fettsyror i form av kaprylsyra, laurinsyra och kaprinsyra, som stödjer en hälsosam ämnesomsättning, ökar energin och bekämpar trötthet.
  • Sjögräs: Bra alger är några av de bästa naturliga jodkällorna och hjälper till att förebygga brist som stör sköldkörtelfunktionen.
  • Probiotikarika livsmedel: Det kan vara kefir (en fermenterad mejeriprodukt), ekologisk getmjölksyoghurt, kimchi, kombucha, natto, surkål och andra fermenterade grönsaker.
  • Grodda frön: Det är en typ av omega-3-fett som är viktigt för en korrekt hormonbalans och sköldkörtelfunktion.
  • Rent vatten: Vatten hjälper till med hydrering och matsmältning samtidigt som det förebygger trötthet och humörsvängningar. För att förebygga förstoppning, låg energi och sockersug, drick minst åtta ounces varannan timme.
  • Livsmedel med hög fiberhalt: Personer med hypotyreos kan ha problem med matsmältningen, så sikta på 30-40 gram fibrer dagligen. En fiberrik kost hjälper inte bara till med matsmältningen, utan förbättrar också hjärthälsan, balanserar blodsockernivåerna och stödjer en hälsosam vikt genom att få dig att känna dig mättare.
  • Benbuljong: Nöt- och kycklingbenbuljong innehåller aminosyrorna L-prolin och L-glycin, som kan hjälpa till att reparera matsmältningsslemhinnan och förbättra hypotyreos.
  • Frukt och grönsaker: Dessa innehåller mycket vitaminer, mineraler och antioxidanter som är nödvändiga för att bekämpa skador orsakade av fria radikaler och minska inflammation. De är näringsrika och bör utgöra en stor del av en hälsosam kost eftersom de stöder matsmältningshälsa, hjärnans funktion, hjärthälsa, hormonbalans och en hälsosam vikt.
nordic kings supplements benbuljong front Symtomer på hypotyreos (brist på sköldkörtelhormon). + De bästa 9 livsmedel för den!
1Vi gillar
Benbuljong Premium – EKO (kollagen)
615 kr

Ekologisk Benbuljong Premium är gjord på de absolut finaste råvarorna från Svenska KRAV-certifierade nötdjur.

Kokosolja
1Vi gillar
Holistic Extra Virgin Raw Ekologisk Kokosolja
149 kr

Detta är en oraffinerad, oblekt och icke-deodoriserad virgin kokosolja från kokosnötter från Filippinerna. Den är kallpressad, under 40 grader och av högsta kvalitet.

2. Sämsta livsmedel

Detta är livsmedel som inte bör ingå i din diet vid hypotyreos:

  • Goitrogena livsmedel: Personer med hypotyreos bör undvika att äta stora mängder råa Brassica-växter som broccoli, blomkål, kål, grönkål, soja och brysselkål. Dessa grönsaker kan påverka sköldkörtelfunktionen eftersom de innehåller goitrogener, molekyler som försämrar sköldkörtelns perioxidas.
  • Kranvatten: Det mesta kranvattnet innehåller fluor (en hormonstörande faktor) och klor som hämmar upptaget av jod.
  • Gluten: Många personer med sköldkörtelproblem är också känsliga för gluten eller har celiaki, en autoimmun sjukdom som leder till allergi mot gluten. Gluten finns i alla produkter av vete, råg och korn. Kontrollera noga ingredienserna på etiketterna för att undvika dold gluten som lurar i många förpackade livsmedel.
  • Konventionella mejerier: Liksom gluten kan mejeriprodukter vara särskilt problematiska för sköldkörteln och utlösa reaktioner som ökar inflammatoriska reaktioner.  Undvik konventionella komjölksprodukter som inte är ekologiska och som har pastöriserats.  Konsumtion av ekologisk, rå getmjölk eller ekologisk A2-komjölk är ett bättre val.
  • Socker: Socker kan störa hormonbalansen som är nödvändig för ämnesomsättningen. Personer med sköldkörtelproblem har svårt att gå ner i vikt. Eftersom sköldkörteln är en viktig körtel för hormonbalansen och ämnesomsättningen är det bäst att undvika socker eftersom det kan bidra till hormonstörningar, trötthet, humörförändringar, förvärrad depression och viktökning.
  • Raffinerade mjölprodukter: Alla livsmedel som innehåller raffinerade kolhydrater, till exempel berikat vetemjöl, påverkar hormonnivåerna negativt och kan bidra till viktökning.
3. Överväg att ta dessa kosttillskott
Ashwagandha (500 milligram dagligen)

Ashwagandha är en adaptogen ört som hjälper kroppen att reagera på stress och håller hormonnivåerna bättre i balans. Adaptogener hjälper till att sänka kortisol och balansera T4-nivåerna. Faktum är att i kliniska prövningar fungerade tillskott av ashwagandha i åtta veckor i huvudsak som en behandling med tyroxin och hjälpte patienter med hypotyreos att avsevärt öka nivåerna av tyroxinhormon och därmed minska sjukdomens allvarlighetsgrad. Prova även andra adaptogena örter som rhodiola, lakritsrot, ginseng och helig basilika, som har liknande fördelar.

Jod (150-300 mikrogram dagligen)

Studier visar att även små mängder jodtillskott (250 mikrogram) orsakar små men betydande förändringar i sköldkörtelhormonfunktionen hos personer som är utsatta för detta. En kost som är rik på hela livsmedel som innehåller jod – inklusive fisk, havsgrönsaker, ägg, råa mejeriprodukter och tång – kan bidra till att förebygga brist.

Jodtillskott bör inte tas vid Hashimotos sjukdom eftersom för mycket jod på lång sikt ökar risken för att utveckla en överaktiv sköldkörtel. Även om det är nästan omöjligt att få i sig för mycket enbart genom att äta en mängd olika hälsosamma livsmedel, kan ibland personer som tar tillskott eller äter mycket stora mängder torkade alger och sjögräs överskrida den rekommenderade övre gränsen på 500 milligram per dag.

Selen (200 mikrogram dagligen)

Sköldkörteln är det organ som har det högsta seleninnehållet i hela kroppen. Selen är nödvändigt för produktionen av sköldkörtelhormonet T3 och kan minska autoimmunpåverkan. Hos patienter med Hashimotos sjukdom och hos gravida kvinnor med sköldkörtelstörningar minskar selentillskott nivåerna av antisköldkörtelantikroppar och förbättrar sköldkörtelns struktur.

Eftersom selen hjälper till att balansera hormonnivåerna kan det minska risken för sköldkörtelrubbningar under graviditeten (postpartum thyreoidit) och efteråt. Andra studier har visat att när selenbrist åtgärdas genom tillskott upplever patienterna i genomsnitt en 40-procentig minskning av sköldkörtelantikroppar jämfört med en 10-procentig ökning när de får placebo.

L-tyrosin (500 milligram två gånger dagligen)

Thyroxin (T4) är en aminosyra som används vid syntesen av sköldkörtelhormoner och produceras naturligt genom jodering av tyrosin, en icke-essentiell aminosyra som erhålls både från proteinhaltiga kostkällor och genom att kroppen själv producerar en del.

Tillskott av L-tyrosin har visat sig förbättra sömnbrist och kan hjälpa till att bekämpa trötthet och dåligt humör genom att förbättra vakenhet och neurotransmittorfunktion. En anledning till att L-tyrosin är fördelaktigt vid läkning av sköldkörtelsymptom är att det spelar en roll i produktionen av melatonin, dopamin och/eller noradrenalin, som är våra naturliga “må bra”-hormoner.

Fiskolja (1000 milligram dagligen)

Essentiella fettsyror som finns i fiskolja är viktiga för hjärnans och sköldkörtelns funktion. DHA och EPA omega-3-fettsyror som finns i fiskolja är förknippade med en lägre risk för sköldkörtelsymptom, inklusive ångest, depression, högt kolesterol, inflammatorisk tarmsjukdom, artrit, diabetes, ett försvagat immunförsvar och ökad autoimmun sjukdom. Omega-3-tillskott av fiskolja kan också bidra till att balansera nivåerna av omega-6 i kosten, vilket är viktigt för den fortsatta hälsan.

B-komplex-vitamin (en B-komplexkapsel dagligen)

Vitamin B12 och tiamin är viktiga för neurologisk funktion och hormonell balans. Forskning visar att tillskott av tiamin kan hjälpa till att bekämpa symtom på autoimmuna sjukdomar, inklusive kronisk trötthet. I en klinisk studie, när patienter med Hashimotos fick 600 milligram tiamin per dag, upplevde majoriteten en fullständig regression av tröttheten inom några timmar eller dagar.

Vitamin B12 är ett annat viktigt näringsämne för att motverka trötthet eftersom det gynnar det centrala nervsystemet på många viktiga sätt: det upprätthåller nervcellernas hälsa (inklusive neurotransmittorer), skyddar nervhöljet, som kallas cellens myelinskida, och omvandlar näringsämnen från maten till användbar energi för hjärnan och kroppen.

Probiotiskt tillskott (50 miljarder CFU per portion)

Probiotika kan hjälpa till att läka tarmen och hjälpa till med absorptionen av näringsämnen samtidigt som de minskar inflammation. Andra fördelar med en högkvalitativ probiotika är att hjälpa till att upprätthålla ett starkare immunförsvar, öka energin från produktionen av vitamin B12, minska bakterie- eller virustillväxten i tarmen, t.ex. candida, förbättra hudens hälsa och hjälpa till med aptitkontroll och viktnedgång.

Leave a Comment

Scroll to Top