Topp 10 livsmedel med vitamin B6

vitamin B6
Glimja.com Vitaminer.nu Greatlife.se Lifebutiken.se Topp 10 livsmedel med vitamin B6

Vitamin B6 är en vattenlöslig vitamin som spelar en roll i över 100 olika reaktioner i kroppen, vilket är varför du vill ha livsmedel rika på vitamin B6 i din kost. Denna vitamin behövs för att hjälpa till att göra aminosyror, byggstenarna i proteiner och hundratals cellulära funktioner. Den kan också användas för att göra niacin (vitamin B3) från aminosyran tryptofan.
Andra roller av vitamin B6 inkluderar bildning av hemoglobin och signalsubstanser samt reglering av blodsocker. Så hur kan du få vitamin B6 i din kost? Prova följande livsmedel med vitamin B6.
Topplivsmedel

Denna viktiga vitamin kan hittas i höga nivåer naturligt i följande 10 livsmedel med vitamin B6 (procentandelar baserade på 1,3 milligram dagligen för vuxna under 50 år):

Kalkonbröst – 85 gram: 0,7 milligram (53 procent DV)
Gräsbetat nötkött – 85 gram nötfilé: 0,5 milligram (38 procent DV)
Pistagenötter – 1/4 kopp: 0,5 milligram (38 procent DV)
Tonfisk – 1 burk på 85 gram: 0,4 milligram (30 procent DV)
Pintobönor – 1 kopp tillagade: 0,4 milligram (30 procent DV)
Avokado – 1 rå: 0,4 milligram (30 procent DV)
Kycklingbröst – 1/2 bröst: 0,3 milligram (23 procent DV)
Mörk sirap – 2 matskedar: 0,26 milligram (20 procent DV)
Solrosfrön – 1/4 kopp: 0,25 milligram (19 procent DV)
Sesamfrön – 1/4 kopp: 0,25 milligram (19 procent DV)

Vitamin B6 hälsofördelar

Vad är vitamin B6 bra för?

Att konsumera mat rik på vitamin B6 är kritiskt eftersom denna vitamin används dagligen eftersom den spelar en roll i stora funktioner, inklusive rörelse, minne, energiförbrukning och blodflöde. Den hjälper kroppen att bibehålla ett hälsosamt nervsystem, skapar hemoglobin som transporterar syre i röda blodkroppar genom kroppen, ger energi från maten vi äter, fungerar som en naturlig smärtlindring, ökar humöret och skapar även antikroppar som vårt immunsystem använder för att skydda oss.
Vilken typ av fördelar kan man få från att konsumera mat rik på vitamin B6? Följande:

Stödjer hjärnan

Ett sätt som vitamin B6 påverkar hjärnfunktionen är genom att kontrollera homocysteinnivåer, vilka inte bara är en riskfaktor för hjärtsjukdomar, utan även skada på nervceller i det centrala nervsystemet.

Vitamin B6 spelar också en viktig roll i produktionen av hormonerna serotonin och noradrenalin, två hormoner som är kända som “lyckohormoner” och som hjälper till att reglera humör, energi och koncentration. Forskare tror att vissa beteendestörningar hos barn, inklusive ADHD, orsakas av låga nivåer av serotonin och att konsumtion av livsmedel som är rika på vitamin B6 kan ha en fördelaktig effekt på barn med dessa inlärnings- och beteendestörningar. (2)

vitamin B6

Bekämpar artritssymtom

Låga nivåer av vitamin B6 har kopplats till ökade symtom på reumatoid artrit, inklusive svårare smärta. Forskning som publicerades i European Journal of Clinical Nutrition noterade de antiinflammatoriska fördelarna med vitamin B6-tillskott hos artritpatienter. I den randomiserade studien fick 35 vuxna med reumatoid artrit 5 milligram folsyra per dag eller 5 milligram folsyra plus 100 milligram vitamin B6 under 12 veckor.


Vad forskarna fann var att vitamin B6-tillskott hjälpte till att behandla symtomen och slutsatsen var: “Våra resultat ger värdefull referensdata för klinisk praxis när det gäller den potentiellt fördelaktiga användningen av vitamin B6 för att undertrycka inflammatorisk respons hos reumatoid artritpatienter.”

Lindrar PMS-symtom med vitamin B6

Att konsumera rikligt med vitamin B6-rika livsmedel eller ta B-komplex vitaminer kan hjälpa till att förebygga eller behandla PMS-symtom. (4) Studier har visat att vitamin B6 hjälper mot bröstsmärta, illamående, kramper, trötthet, huvudvärk och till och med akne som uppstår före en kvinnas menstruationscykel.
Det antas att vitamin B6 hjälper med PMS på grund av dess positiva effekter på signalsubstanser som är ansvariga för smärtlindring i hjärnan, samt dess roll i att öka blodflödet och hantera hormoner. Det rekommenderas för kvinnor som upplever frekventa PMS-symtom att regelbundet ta B-komplex vitaminer, särskilt de 10 dagarna före menstruationen.

Förbättrar humöret

Vitamin B6 har en betydande inverkan på central produktion av både serotonin och GABA signalsubstanser i hjärnan. Dessa är viktiga hormoner som kontrollerar humöret och behövs för att förhindra depression, smärta, trötthet och ångest, så vitamin B6 har kopplats till att öka humöret och förebygga humörstörningar. (5)

Eftersom vitamin B6 är involverat i hormonproduktion i hjärnan antas det vara effektivt för att behandla humörstörningar och vissa hjärnsjukdomar som kan uppstå som en följd av brist på signalsubstansfunktion. Forskning tyder på att patienter som tar vitamin B6-tillskott kan hjälpa till att förbättra sitt humör, uppleva mindre smärta och undvika brist på energi och koncentration.

Garden of Life’s RAW B-Komplex
1Vi gillar
VITAMIN CODE RAW B-KOMPLEX, 120 KAPSLAR
299 kr

Garden of Life’s RAW B-Komplex är en genomtänkt, matbaserad formula tillverkad av råa näringsämnen, vilket ger ett bra upptag av B-vitaminerna; B1, B2, B3, B6, B12, folat (B9) och biotin.

1604 1 Topp 10 livsmedel med vitamin B6
2

Aurora Liposomal B-Complex+
$49.00

Aurora Nutrascience arbetar med en unik egenutvecklad flerstegsprocess för att producera Liposomalt B-Complex+ i sin produktlinje.

holistic mega b metylerad 90 kapslar scaled 1 Topp 10 livsmedel med vitamin B6
3

HOLISTIC MEGA B METYLERAD
289 kr

Mega B Metylerad är ett kosttillskott som innehåller alla former av B-vitaminer. Det innehåller särskilt utvalda former av B6, B12 och folat

Bibehåller Hälsosamma Blodkärl

Utan tillräckligt med vitamin B6 byggs homocystein upp i kroppen och skadar blodkärlens väggar. Detta kan lägga grunden för farligt plack som kan leda till hjärtattack eller stroke.
Studier har visat att när patienter tar vitamin B6 tillsammans med folsyra minskas totala homocysteinkoncentrationer betydligt. Vitamin B6 hjälper till att behandla höga nivåer av homocystein så att kroppen kan läka skadorna som gjorts på blodkärlen. (6, 7)
Vitamin B6 spelar också en roll i att hantera blodtryck och kolesterolnivåer, vilket är två andra viktiga faktorer för att förebygga hjärtsjukdomar.

Vitamin B6-brist

Även om brist inte är mycket vanligt har studier kopplat en brist på vitamin B6 med en ökad risk för olika sjukdomar och symtom. Eftersom vitamin B6 är så viktigt för nervfunktionen är brist på vitamin B6 främst kopplat till neuropsykiatriska störningar, inklusive epileptiska anfall, migrän, kronisk smärta och humörstörningar, som depression. Det har också kopplats till en ökad risk för hjärtsjukdom och ledgångsreumatism.

En brist på vitamin B6 kan orsaka följande symptom:

• Ändringar i humöret, såsom irritabilitet, ångest och depression
• Förvirring
• Muskelvärk
• Låg energi eller trötthet
• Försämring av PMS-symptom
• Försämring av symtom på anemi
Äldre vuxna löper större risk för brist på vitamin B6, vilket är varför det är särskilt viktigt för dem att konsumera mat och tillskott som innehåller vitamin B6.

Leave a Comment

Scroll to Top