Topp 10 Mat med Kalcium

kalciumbrist-Mat med Kalcium
Glima Topp 10 Mat med Kalcium

Kalciumbrist: Kalcium är ett essentiellt kemiskt element som finns i människokroppen och som vanligtvis förekommer som ett mjukt silvergrått metalliskt ämne.

Kalcium lagras inte bara i människors och många andra djurs ben och tänder, utan det finns också i vissa lager av jordens skorpa. (1)

Vilken roll spelar kalcium i kroppen? Kalcium i benen används som en förvaringsplats för att frigöra kalcium i blodomloppet när det behövs. Kalcium behövs dock för mycket mer än bara skelett- och tandhälsa. Genom att äta kalciumrika livsmedel kan vår kropp uppnå optimal nervöverföring (eller “intercellulär nervkommunikation”), blodkoagulering, hormonutsöndring och muskelkontraktion. (2)

En annan överraskande fördel med att äta kalciumrika livsmedel? De kan hjälpa till att kontrollera din aptit och eventuellt underlätta viktminskning. Det tros att kalciumrika livsmedel kan förbättra känslan av mättnad efter måltiderna, särskilt när någon följer en fettfattig diet eller begränsar kaloriintaget. (3)

Blodkalcium är strängt kontrollerat eftersom det spelar så många kritiska funktioner, inklusive att balansera kroppens syra/alkaliska nivå och pH. Kroppen lånar kalcium från benen efter behov. Faktum är att detta händer så ofta att benen faktiskt byggs om ungefär var tionde år. Kalcium är också viktigt för att kontrollera nivåerna av magnesium, fosfor och kalium i blodet.

Hur många gram kalcium behöver man per dag för att uppfylla sitt kalciumbehov? Enligt National Institutes of Health är här de rekommenderade dagliga värdena för kalcium: (4a)

• 0–6 månader, 200 mg

• Spädbarn 7–12 månader, 260 mg

• Barn 1–3 år, 700 mg

• Barn 4–8 år, 1 000 mg

• Barn 9–13 år, 1 300 mg

• Ungdomar 14–18 år, 1 300 mg

• Vuxna 19–50 år, 1 000 mg

• Vuxna män 51–70 år, 1 000 mg

• Vuxna kvinnor 51–70 år, 1 200 mg

• Vuxna över 71 år, 1 200 mg

• Gravida och ammande tonåringar, 1 300 mg

• Gravida och ammande vuxna, 1 000 mg

kalciumbristMat med Kalcium

De flesta tänker omedelbart på mejeriprodukter när de hör ordet kalcium, speciellt mjölk. Medan mjölk och andra mejeriprodukter verkligen är bra källor till kalcium, är de inte de enda alternativen. Det kan överraska dig att många olika typer av icke-mejeri-baserade livsmedel av både växt- och djurursprung – inklusive grönsaker, fisk, nötter och bönor – också innehåller kalcium.

Nedan finns topp 10 livsmedel med hög halt av kalcium baserat på kalciuminnehåll:

kalciumbrist-Mat med Kalcium

Sardiner (konserverade med ben) – 1 kopp: 569 milligram (57 procent av det rekommenderade dagliga intaget)

Yoghurt eller kefir – 1 kopp: 488 milligram (49 procent av det rekommenderade dagliga intaget)

Rå mjölk plus (vassleprotein, gjord av mjölk) – 1 kopp: 300 milligram (30 procent av det rekommenderade dagliga intaget)

Ost – 1 uns: 202 milligram (20 procent av det rekommenderade dagliga intaget)

Grönkål (rå) – 1 kopp: 90,5 milligram (9 procent av det rekommenderade dagliga intaget)

Okra (rå) – 1 kopp: 81 milligram (8 procent av det rekommenderade dagliga intaget)

Bok choy – 1 kopp: 74 milligram (7 procent av det rekommenderade dagliga intaget)

Mandlar – 1 uns: 73,9 milligram (7 procent av det rekommenderade dagliga intaget)

Broccoli (rå) – 1 kopp: 42,8 milligram (4 procent av det rekommenderade dagliga intaget)

Vattenkrasse – 1 kopp: 41 milligram (4 procent av det rekommenderade dagliga intaget)

1222 1 Topp 10 Mat med Kalcium
1Vi gillar
Product Name
459 kr

Mykind Organics är ett alg-baserade kalcium-komplex från Garden of Life. 

658010113908 1 1 Topp 10 Mat med Kalcium
2
VITAMIN CODE RAW KALCIUM 120 KAPSLAR
549 kr

Vitamin Code RAW Calcium är ett komplett alg-baserat kalcium kosttillskott för benbildning och bentäthet. 

Fördelar med livsmedel som är höga i kalcium

Stödja benhälsa

Mer än 10 miljoner vuxna i USA påverkas av osteoporos, vilket är en av de främsta orsakerna till benbrott hos äldre och påverkar fler kvinnor än män. Det kommer sannolikt inte som en överraskning att livsmedel som är rika på kalcium stödjer ben- och skeletthälsa. Beroende på kroppens behov kan kalcium antingen läggas till ben av celler som kallas osteoblaster eller tas bort från ben av celler som kallas osteoklaster.

Kan hjälpa till att förebygga cancer

Studier har visat att konsumtion av livsmedel som är rika på kalcium är förknippat med en minskad risk för vissa typer av cancer, särskilt tjocktarms- och ändtarmscancer. Resultaten från American Cancer Society’s Cancer Prevention Study II Nutrition Cohort study visade att män och kvinnor som hade högst intag av kalcium genom både kost och kosttillskott hade en minskad risk för tjocktarmscancer jämfört med dem som hade lägst kalciumintag. (7)

Hjälpa till att hantera vikt

Vissa kliniska studier har funnit att det finns en koppling mellan högre kalciumintag från livsmedel som är rika på kalcium och lägre kroppsvikt. Det anses att kalcium i kosten kan binda till fett i matsmältningssystemet, hjälpa till att utsöndra det och möjligen förhindra viss fettabsorption, vilket hjälper till att minska antalet kalorier som faktiskt bidrar till fettökning. (8)

Förbättra blodtryck och hjärthälsa

Livsmedel som är rika på kalcium hjälper till att slappna av glatta muskelvävnader som finns i vener och artärer. Kalcium kan också hjälpa till att förhindra blodproppar och minska blodtrycket. Faktum är att DASH-dieten (Dietary Approaches to Stop Hypertension) rekommenderar en diet som är rik på kalciumrika livsmedel som yoghurt eller kefir eftersom dessa är livsmedel som hjälper till att förbättra blodtrycket. (9) (Observera: Det naturliga fettet som finns i mejeriprodukter har visat sig ha vissa fördelar, så jag rekommenderar alltid fullfet mejeri över lågfetthaltiga mejeriprodukter.)

Försiktighetsåtgärder

Vad kan för mycket kalcium göra för kroppen? Det är osannolikt att du skulle få en överväldigande mängd kalcium från bara matkällor. Faktum är att det anses att de flesta vuxna i USA och många andra utvecklade länder inte får tillräckligt med kalcium dagligen från sin kost.

Men i mycket höga mängder – som från livsmedel och kosttillskott kombinerat – kan kalcium orsaka biverkningar. Dessa kan inkludera illamående, uppblåsthet, förstoppning (särskilt kalciumkarbonattillskott), torr mun, buksmärta, oregelbunden hjärtrytm, förvirring och njurstenar.

Om du upplever matsmältningsproblem som magbesvär, diarré och kramper när du äter mejeriprodukter, undvik dessa och få kalcium från andra källor. Du kan också upptäcka att du tål rå mjölk, getmjölk eller fårmjölkprodukter men inte konventionell mjölk från de flesta kor. Om du är vegetarian / vegan, se till att få kalcium från växtkällor, inklusive alger, gröna grönsaker, bönor, frön och bladgrönsaker. Om du har en historia av njurstenar eller gallstenar, tala med din läkare om den mängd kalcium som är bäst för dig.

Leave a Comment

Scroll to Top