Selen: Topp 15 Livsmedel med Högt Seleninnehåll

selen kosttillskott
glimja vitamin.nu . mecidino Selen: Topp 15 Livsmedel med Högt Seleninnehåll

Selen är en essentiell spårmineral, vilket betyder att vi alla bör få tillräckligt från vår kost varje dag genom konsumtion av livsmedel med Selen.

Selen kosttillskott vs Selen genom livsmedel. Vilket är bäst?

Varför är selen bra för i kroppen? Det har både antioxidativa och antiinflammatoriska effekter, särskilt eftersom det krävs för skapandet av glutathion, som betraktas som kroppens huvudantioxidant.
Av denna anledning föreslår forskning att konsumtion av livsmedel med högt seleninnehåll kan stödja avgiftning och leverfunktion, såväl som hormonell och sköldkörtelhälsa.
Vilka typer av livsmedel ger selen?
Eftersom det naturligt finns i jord och sedan transporteras in i växter när de växer genom speciella membran i sina rötter, kan vissa växter, särskilt nötter och bönor, vara sådana bra källor till selen i kosten. Kött, fisk och ägg är andra rika källor.

Selen kosttillskott hälsofördelar

• Antioxidant och antiinflammatoriska effekter – Det har förmågan att bekämpa åldrandeprocessen och hjälpa immunsystemet genom att minska fria radikaler och oxidativ stress. Det finns bevis för att fördelarna med selen inte bara inkluderar att kunna minska risken för cancer, utan också hjälpa till att sakta ner befintlig cancerprogression och tumörtillväxt.

selen kosttillskott

Ökad sköldkörtelhälsa – Selen spelar en roll i att bibehålla sköldkörtelhälsan eftersom det samverkar med jod. Faktum är att sköldkörteln är det organ i våra kroppar med störst innehåll av selen. Det behövs för att producera en kritisk sköldkörtelhormon som kallas T3, som reglerar ämnesomsättningen. Selenbrist är känt för att minska syntesen av sköldkörtelhormoner.


• Cancerförebyggande – Det finns en stark korrelation mellan nivåerna av selen i blodet och en minskad risk för flera typer av cancer. Selen kan hjälpa till med DNA-reparation och kan förhindra att cancerceller replikerar. Eftersom det är en kraftfull antioxidant, är det resonabelt att livsmedel som har höga selenhalter kan hjälpa till att förebygga cancer genom att minska fria radikaler i kroppen.

• Hjärthälsa – Selenrika livsmedel förhindrar oxidativ skada på kroppens celler genom att minska inflammation och sänka risken för hjärt-kärlsjukdomar. Vissa personer med låga nivåer av serum selen har visat sig ha högre risk för hjärt-kärlsjukdomar.

• Fertilitetsstöd – Selen krävs för korrekt spermierörlighet och ökar också blodflödet. Att konsumera tillräckligt med selen har visat sig vara till hjälp vid graviditetsrelaterade sköldkörtelproblem som postpartum tyreoidit samt Graves sjukdom.

• Hjälp vid behandling av astma – Experter tror att selen-tillskott kan vara en användbar tilläggsbehandling till medicinering för patienter med kronisk astma.

Livsmedel med Selen

Vilka livsmedel är rika på selen? Det finns många hälsosamma och läckra selenrika livsmedel att välja mellan.
Enligt USDA är nedan en lista över livsmedel med högt innehåll av selen:

Paranötter

Lax

Tonfisk

Kalkon

Keso

Kyckling

Svampar

Hälleflundra

Ägg

Vita bönor

Sardiner

Solrosfrön

Gräsbeteskött

Havre

Oxlever

Selen tillskott: Vi gillar…

Selenium 100 ug 100 Tablets Selen: Topp 15 Livsmedel med Högt Seleninnehåll
1Vi gillar
Solgar Selen
185 kr

Bidrar till immunsystemets normala funktion och skyddar cellerna mot skadlig oxidation.

2108 1 Selen: Topp 15 Livsmedel med Högt Seleninnehåll
2Bästa pris
Thorne Selenium
139 kr

 L-selenometionin Thorne Research erbjuder selen bundet med aminosyran metionin.

1bc6f2543279a2ecdbfef9c6500cf2b4 Selen: Topp 15 Livsmedel med Högt Seleninnehåll
3
Global Healings selen
289 kr

Global Healings selen är tillverkad av 100% certifierade ekologiska senapsfrön. Varje dos innehåller 200 mikrogram av lättupptagligt och veganvänligt selen

Risker och biverkningar

Du kanske undrar hur mycket selen du behöver per dag? Behoven varierar beroende på ålder och hälsotillstånd.
För vuxna och barn från fyra år och uppåt är det nuvarande dagliga rekommendationen 55 mikrogram per dag. För gravida och ammande kvinnor är rekommendationen 70 mikrogram per dag.

Kan du få för mycket selen?
Att äta selenrika livsmedel är inte oroande när det gäller överdosering. Men tillskott kan vara problematiska om du tar för mycket.
Kroniskt höga intag av selentillskott kan leda till oönskade biverkningar. Vissa tidiga tecken på överintag inkluderar dålig andedräkt (specifikt en vitlöksdoft) och en metallisk smak i munnen, medan andra symtom kan inkludera hudlesioner och utslag, illamående, diarré, trötthet, irritabilitet och onormaliteter i nervsystemet.
Så länge du äter en variation av livsmedel med selen regelbundet, finns det antagligen ingen anledning att ta tillskott. Men om du misstänker att du kan ha brist, prata med din läkare om att ta tillskott på ett säkert sätt.

Leave a Comment

Scroll to Top