Fördelar med Ghee: Är de bättre än smör?

Ghee vs. smör

Fördelar med Ghee

1. Den har en hög rökpunkt

Rökpunkten är den temperatur vid vilken en olja börjar brinna och röka. Inte bara innebär uppvärmning av ett matfett över dess rökpunkt att det löper större risk att nå sin flampunkt och orsaka en brand, utan det bryter också ner viktiga fytonäringsämnen och får fettet att oxidera och bilda skadliga fria radikaler.

2. Det är fyllt med fettlösliga vitaminer

Att lägga till några portioner ghee i din dag är ett utmärkt sätt att klämma in lite extra fettlösliga vitaminer. Det kan bidra till att öka ditt intag av vitamin A, vitamin E och vitamin K, alla viktiga näringsämnen som spelar en roll i allt från att upprätthålla en sund syn till att hålla din hud glödande.

Detta kan vara särskilt viktigt om du lider av sjukdomar som läckande tarmsyndrom, IBS eller Crohns sjukdom, eftersom din kropp kan ha svårt att ta upp dessa fettlösliga vitaminer. Ghee gynnar din hälsa genom att ge en boost av dessa näringsämnen för att hjälpa dig att uppfylla dina dagliga behov.

3. Det är fritt från laktos och kasein

En av de bästa fördelarna med ghee är att det är fritt från laktos och kaseinprotein. Vissa personer har en mjölkallergi, som kan bero på en ökad känslighet för kasein, och andra kan vara överkänsliga för laktos. För personer med kaseinallergi kan reaktionen omfatta svullnad av läppar, mun, tunga, ansikte eller hals, nässelutslag eller trängsel.

Personer med laktosintolerans har svårt att smälta mjölksockret laktos, men symptomen är i allmänhet mycket mindre farliga än vid kaseinallergi. Symtom på laktosintolerans kan vara uppblåsthet, flatulens, illamående, kräkningar, gurglande och kramper. Majoriteten av de personer som är känsliga för antingen kasein eller laktos har inga problem med ghee, eftersom dessa beståndsdelar har avlägsnats genom skumning och silning.

4. Det innehåller konjugerad linolsyra

Ghee är fullproppad med konjugerad linolsyra (CLA), en fettsyra som förknippas med en lång rad hälsofördelar. Vissa studier har visat att CLA kan vara effektivt för att minska kroppsfett, förebygga cancerbildning, lindra inflammation och till och med sänka blodtrycket. (1, 2, 3)

Tänk på att gräsbetade mejeriprodukter har en högre koncentration av denna viktiga fettsyra. (4) Välj gräsbetat ghee när det är möjligt, eller se till att använda gräsbetat smör om du gör ghee hemma.

5. Det är laddat med butyrat

Butyrat, eller smörsyra, är en kortkedjig fettsyra som spelar en central roll för tarmhälsan. Vissa studier har föreslagit att den kan bidra till att stödja hälsosamma insulinnivåer, bekämpa inflammation och ge lindring för personer som lider av tillstånd som Crohns sjukdom och ulcerös kolit. (5, 6, 7)

Denna viktiga fettsyra tillverkas också av tarmfloran när du äter fibrer. Som den primära energikällan för cellerna i tjocktarmen är butyrat viktigt för att främja ett hälsosamt tarmmikrobiom, som spelar en viktig roll för hälsa och sjukdom. (8, 9)

6. Det har en stark, smörig smak

Genom att ta bort mjölktorrsubstanserna och vattnet från smöret får ghee en starkare och mer intensiv smak än vanligt smör. Dess smak beskrivs också ofta som nötigare, rikare och djupare än smör. När du lagar mat med ghee kan du upptäcka att du behöver ännu mindre för att få samma tillfredsställande, smöriga smak.

7.  Det stärker dina ben

Att regelbundet införliva några portioner ghee i din kost kan hjälpa dig att tillgodose ditt behov av vitamin K. K-vitamin är viktigt för många aspekter av hälsan, till exempel blodkoagulering, hjärthälsa och hjärnans funktion. Det är också otroligt viktigt när det gäller att hålla dina ben friska och starka.

Detta beror på att K-vitamin är direkt involverat i benmetabolismen och ökar mängden av ett specifikt protein som krävs för att upprätthålla kalciumet i dina ben. Faktum är att en studie som publicerades i American Journal of Clinical Nutrition tittade på kosten hos 2 591 vuxna och fann att ett lågt intag av K-vitamin var förknippat med en minskad benmassetäthet hos kvinnor. (10)

Ghee tillför en liten mängd K-vitamin men kan göra stor skillnad när det kombineras med en allmänt hälsosam kost och livsstil – för att inte tala om alla andra fördelar med ghee som du kan få.

8. Det främjar hälsosam viktminskning

De medelkedjiga fettsyror som finns i hälsosamma fetter som ghee och kokosolja kan öka fettförbränningen och bidra till att påskynda viktnedgången. En granskning från 2015 som omfattade 13 försök visade faktiskt att medelkedjiga triglycerider bidrog till att minska kroppsvikt, midje- och höftomkrets, totalt fett och magfett jämfört med långkedjiga triglycerider.

Inte bara det, utan CLA, en av de primära fettsyrorna som finns i ghee, har också förknippats med minskad kroppsfettmassa.

Är du nyfiken på hur du använder ghee för viktminskning för att uppnå maximala resultat? Byt ut ohälsosamma fetter som vegetabiliska oljor mot ghee i stället, och prova att steka, sautera eller baka dina hälsosamma favoriträtter för att få ut det mesta av dessa fördelar med ghee.

9. Det förbättrar matsmältningen

Som nämnts ovan är ghee en utmärkt källa till butyrat, den kortkedjiga fettsyran som är avgörande för att upprätthålla optimal matsmältningshälsa. Butyrat ger energi till cellerna i tjocktarmen, hjälper till att stödja tarmbarriärfunktionen och bekämpar inflammation. (12)

Dessutom har vissa studier föreslagit att butyrat kan ge lindring av förstoppning. En översikt från Polen noterade till exempel att butyrsyra har visat sig minska smärta vid avföring och förbättra peristaltiken, eller sammandragningen av musklerna i tarmarna, för att hjälpa till att driva maten genom matsmältningskanalen. (13)

10. Det lindrar inflammation

Även om inflammation kan vara en normal immunreaktion för att hjälpa till att försvara kroppen mot främmande inkräktare, anses långvarig inflammation bidra till utvecklingen av kroniska sjukdomar. (14)

Ghee innehåller butyrat, en typ av fettsyra som har visat sig hämma inflammation i vissa provrörsstudier. (15) Detta skulle kunna ha långtgående fördelar när det gäller att förebygga inflammatoriska tillstånd som artrit, inflammatorisk tarmsjukdom, Alzheimers sjukdom, diabetes och till och med vissa typer av cancer.

Ghee vs. smör

Eftersom ghee tillverkas genom att värma smör för att separera vätskan och mjölkens fasta ämnen från fettet har det en liknande näringsprofil som smör. Båda har ett högt innehåll av mättat fett samt fettlösliga vitaminer A, E och K. Det finns dock några unika skillnader som skiljer de två åt.

Först och främst innehåller ghee nästan dubbelt så mycket kort- och mellankedjiga fettsyror som smör. Dessa typer av fetter metaboliseras annorlunda i kroppen än långkedjiga fettsyror, och studier visar att de inte är förknippade med hjärtsjukdomar. (16, 17)

Ghee har också en högre rökpunkt än smör, vilket innebär att det kan upphettas till en högre temperatur utan att riskera att oxideras och bilda skadliga fria radikaler.

Genom att ta bort mjölkfibrerna från slutprodukten blir ghee dessutom fri från kasein och laktos. Många människor är allergiska eller känsliga för dessa ingredienser, vilket kan leda till symtom som uppblåsthet, gas, illamående och buksmärtor.

Ghee vs. smör

Slutligen finns det även en skillnad i smak mellan ghee och smör. Medan smör vanligtvis beskrivs som krämigt och sött, har ghee en nötig, rik och djupare, mer intensiv smak.

Ghee Näringsvärde

Fördelarna med ghee kommer från den näring som ghee ger. Det är fettrikt och ger en extra dos av flera fettlösliga vitaminer, som vitamin A, vitamin E och vitamin K. En matsked gheesmör innehåller ungefär: (18)

– 112 kalorier

– 0 gram kolhydrater

– 0 gram protein

– 12,7 gram fett

– 0 gram fibrer

– 391 IU vitamin A (8 procent DV)

– 0,4 milligram E-vitamin (2 procent DV)

– 1,1 mikrogram vitamin K (1 procent DV)

Förutom näringsämnena ovan är det också en bra källa till smörsyra och CLA, som båda har förknippats med ett antal hälsofördelar, till exempel minskad inflammation och ökad fettförlust. (19, 20)

Risker och biverkningar

En av de främsta skillnaderna mellan ghee och kokosolja är att ghee tillverkas av smör och inte är veganskt. Om du följer en vegansk kost är det bäst att hålla dig till kokosolja eller andra hälsosamma mjölkfria fetter.

Med måtta kan ghee vara ett otroligt hälsosamt kosttillskott. Det är dock möjligt att överdriva, och att äta för mycket kan faktiskt ha en negativ inverkan på din hälsa. Liksom alla typer av fett kan ghee nackdelar, om det äts i överskott, vara allt från diarré till matsmältningsbesvär. På lång sikt kan en extremt fettrik kost också leda till problem som viktökning och hjärtsjukdomar.

Dessutom har vissa studier visat att kolesterolet i ghee kan oxidera när det utsätts för hög värme. (21) Oxidation av kolesterol är kopplat till flera negativa hälsoeffekter, inklusive hjärtsjukdomar och till och med cancer. (22)

Om det avnjuts i måttliga mängder tyder dock de flesta undersökningar på att ghee kan utgöra ett näringsrikt tillskott i kosten. För bästa resultat ska du kombinera det med en balanserad kost och andra hjärtsunda fetter, som kokosolja och olivolja.

Leave a Comment

Scroll to Top