Hur man hjälper barn att gå ner i vikt

Hur man hjälper barn att gå ner i vikt

Experter pekar på många orsaker till att barnfetma ökar, t.ex. miljöfaktorer, livsstilspreferenser och kulturella miljöer. Och även om fetma i allmänhet anses vara resultatet av för många kalorier och fett, pekar forskarna nu på den höga mängden socker i läsk och saft, större portioner och minskad fysisk aktivitet som bidragande faktorer till fetma.

Hur mäts fetma hos barn egentligen? För närvarande används body mass index, eller BMI-tabellen, för att avgöra om ett barn är överviktigt eller fet. Barn med BMI på eller över 85th percentilen men under 95th percentilen anses vara överviktiga, medan BMI på eller över 95th percentilen anses vara feta.

En vikt som ligger mellan 5th percentilen och mindre än 85th percentilen anses vara normal eller hälsosam. BMI är uppdelat mot ungdomar i samma ålder och kön, eftersom barns kroppssammansättning förändras ganska mycket när de åldras. (3)

Även om BMI kan ha vissa precisionsproblem är antalet barn som inte har en hälsosam vikt oroande. Det som är särskilt intressant med överviktiga och feta barn är att det är ett relativt nytt fenomen. Även om det alltid har funnits barn som väger mer än sina jämnåriga, är det först under de senaste fyra decennierna eller så som siffrorna har skjutit i höjden bland unga människor.

Barn som är överviktiga löper också större risk att drabbas av högt blodtryck och kolesterol, andningsproblem som astma, ledproblem, fettlever och halsbränna. (7)

Och sedan finns det naturligtvis effekter som överskrider det fysiska. Depressioner och en känsla av låg livskvalitet är vanligare bland unga människor som är överviktiga. (8) Och barn som är överviktiga löper större risk att bli mer mobbade än sina jämnåriga med genomsnittlig vikt, oavsett hur bra deras sociala färdigheter är. (9)

Föräldrarna är nyckeln

Det är uppenbart att det är ett hälsosamt beslut att hjälpa barn med övervikt och fetma, och den nya studien kastar lite ljus över ett effektivt sätt att göra det. Frågan som forskarna ville besvara var om det fanns en skillnad i hur framgångsrika barnen var när de gick på familjebaserad viktminskningsbehandling (FBT) jämfört med att bara ha föräldrabaserad behandling, eller PBT.

Under sex månader deltog 150 överviktiga eller feta barn i åldrarna 8-12 år och deras föräldrar i studien. Under sex månader erbjöds FBT- och PBT-sessioner i 20 gruppmöten på en timme och 30 minuters beteendecoachningssessioner. Innehållet som levererades vid båda sessionerna var detsamma förutom att barnen vid vissa sessioner inte var närvarande.

Den viktigaste åtgärden för att se om barnens närvaro gjorde skillnad var att mäta deras viktnedgång vid olika intervall efter behandlingen. I studien undersöktes även andra mått, t.ex. om föräldrarna också gick ner i vikt, om barn och föräldrar ägnade sig åt mer fysisk aktivitet och om föräldrarna ändrade sitt sätt att mata barnen.

Efter att ha utvärderat familjerna under mer än två år blev det tydligt att barnen inte behövde delta i mötena och att de ändå gick ner i vikt om endast föräldrarna deltog. Sekundära resultat, som föräldrarnas viktnedgång och fysiska aktivitet, påverkades inte heller negativt om barnen inte var närvarande. Det verkar lite märkligt – skulle det inte vara logiskt att barnen skulle gå ner mer i vikt om de var närvarande vid behandlingsmötena än om de hoppade över dem?

Denna studie visar att föräldrarna är den drivande kraften när det gäller barns hälsa. Ett litet barn förbereder inte sina egna måltider och läser inte matvarudeklarationer, men föräldrarna gör det (eller borde göra det!).

Det är alltså logiskt att när föräldrarna fick utbildning om metoder för viktminskning, fick barnen ändå fördelar, oavsett om de var där för att lyssna på experterna eller inte. När föräldrarna omsatte de hälsosamma tipsen i praktiken gick barnen ner i vikt – och det gjorde även föräldrarna. Om du alltså undrar hur man går ner i vikt för barn börjar det med föräldrarna.

Hur man hjälper barn att gå ner i vikt

10 tips att hjälper barn gå ner i vikt

Föräldrarna är det främsta verktyget mot övervikt och fetma hos barn. Men vad kan du göra för att se till att dina barn får den näring de behöver utan att de blir märkta för livet? Här är 10 sätt att hjälpa din familj – för det här är en familjeangelägenhet! – gå ner i vikt. Följ de här 10 tipsen för hur man går ner i vikt för barn.

1. Välj en livsstil som fungerar

Mat, inte motion, är nyckeln till viktnedgång. Vissa dieter kan hjälpa till att gå ner i vikt och skapa hälsosamma matvanor. När jag säger diet menar jag förstås bara typen av mat och inte en galen “ät tre frön om dagen”-diet. Det är för att vi vill betona för barnen att hälsosam kost inte bara är något man gör för att tappa kilon på en våg eller för att se ut på ett visst sätt. Det handlar om att ge våra kroppar bränsle och den näring de behöver för att prestera sitt bästa, och inte om att följa en modekuren för att få kortsiktiga vinster.

Medelhavsdieten, som betonar frukt, grönsaker, hälsosamma fetter som olivolja, fisk och fullkorn, kan vara en bra början. Barnen är i allmänhet bekanta med de flesta av dessa livsmedel, men här står de i centrum. Medelhavsdieten hjälper också till att skydda våra kroppar mot hjärtsjukdomar och andra överviktsrelaterade hälsoproblem som typ 2-diabetes och metaboliska komplikationer.

Om ditt barn har problem med gluten kan en glutenfri kost vara lösningen. En extra bonus med att minska eller eliminera gluten i kosten är att det automatiskt innebär att man får bort många ohälsosamma livsmedel, som raffinerade kolhydrater som vitt bröd och pasta, vitt mjöl och fullkornsmjöl, ris med mera.

I takt med att människor undviker gluten mer och mer dyker det dock upp glutenfri “skräpmat”. Om du är rädd att du bara ersätter en ohälsosam mat med en annan kan Paleo vara ett bra alternativ. Paleo-dieten fokuserar på proteiner, grönsaker och hälsosamma fetter som avokado och kokosolja, samtidigt som man undviker spannmål, mejeriprodukter, raffinerat socker och baljväxter. Även om det kan kännas restriktivt i början, tas mycket av gissningen om “kan jag äta detta?” bort.

2. Säg adjö till bearbetade livsmedel och tillsatt socker

Det är dock troligt att hela familjen kommer att se hälsofördelar så snart du skär bort – eller åtminstone skär ner – på bearbetade livsmedel och extra socker. Du bör omedelbart göra dig av med raffinerade kolhydrater, eftersom dessa är tomma kalorier utan näringsvärde.

Därefter är det dags att börja skära bort de mellanmål som du trodde var hälsosamma. De “fettsnåla” kakorna? De är fulla av socker och andra konstiga ingredienser för att ge dem smak. Smaksatta yoghurtar? De är fulla av socker, ofta mer än en riktig efterrätt. Fruktjuicer? Om de inte är 100 procent juice har de ofta ytterligare otäcka ämnen tillsatta. Färdiga salladsdressingar? Ingredienslistan på vissa av dem är löjligt lång!

Det bästa är att göra egna nyttiga godbitar. På så sätt har du kontroll över vad som hamnar i ditt barns kropp.

3. Laga mat hemma

Detta kan vara en verklig utmaning för upptagna familjer. Mellan arbete, skola, läxor, aktiviteter och det vanliga livet kan det kännas som om det inte finns någon tid att laga mat. Men detta är en av de viktigaste sakerna du kan göra för att hjälpa ditt barn att gå ner i vikt. En hemlagad måltid innebär att barnen äter något näringsrikt med lämplig portionsstorlek.

Köksklippning kan hjälpa till. På helgen kan du göra några måltider på en gång och servera dem under veckan. Tänk chili eller soppa i en gryta, en grillad kyckling i ugnen och en curry på spisen. Soppan och curryn kan serveras under hela veckan, medan kycklingen kan läggas till en sallad, användas i salladswraps eller serveras tillsammans med ugnsbakad potatis.

Frukost till middag är också alltid en succé! Havregrynsgröt sötad med honung och färsk frukt är en trevlig middag, liksom pannkakor med pumpa och blåbär eller äggröra med grönsaker som serveras med en skiva fullkornsrostat bröd.

4. Rör på dig

Om ditt barn tycker om att idrotta är det enkelt att anmäla honom eller henne för att spela efter skolan för att få honom eller henne att röra på sig. Ännu bättre är att vara aktiv tillsammans med dem, vilket är ett utmärkt sätt att uppmuntra till fysisk aktivitet och tillbringa mer tid tillsammans. Ni kan gå på promenader tillsammans, jogga, yoga på YouTube eller gå till den lokala poolen. De kommer att se att vara aktiv inte bara innebär gympa eller tråkiga “övningar”.

5. Låt barnen sluta äta när de är mätta

Många av oss växte upp i en tid då vi var tvungna att äta upp allt på tallriken, oavsett om vi fortfarande var hungriga eller inte. Men även spädbarn vänder sig bort från mjölk när de har fått nog. På samma sätt, om ditt barn säger att han eller hon inte är för hungrig eller fyller på innan han eller hon har ätit upp allt, tvinga honom eller henne inte att äta mer.

6. Få med barnen i köket

Barn är mycket mer benägna att äta något om de har varit med och gjort det. Gör köket till en familjevänlig zon. Låt barnen tvätta eller hacka grönsaker eller göra grundläggande matlagningsuppgifter som att sautera lök eller koka vatten. Låt dem få säga sitt om vilka recept familjen ska äta under veckan och låt dem sedan hjälpa till. Om du behöver några idéer om vad du kan göra tillsammans, kan dessa hälsosamma snacks för barn vara till hjälp.

7. Servera nya livsmedel flera gånger

Det tar några försök för våra smaklökar att anpassa sig till nya livsmedel. Så när du introducerar en ny ingrediens, som grönkål eller quinoa, ska du inte bli avskräckt om ditt barn inte tycker om det direkt. Gör den nya maten till en del av, inte grunden för, hela måltiden och låt ditt barn prova den. Om han eller hon inte tycker om det, tvinga inte honom eller henne att äta det, utan fortsätt att servera det. Så småningom kanske ditt barn ändrar sig.

8. Döm inte livsmedel

Du kommer inte att kunna kontrollera allt ditt barn äter. Det kommer att förekomma besök hos vänner, födelsedagsfester och evenemang efter skolan, särskilt när de blir äldre. Det är viktigt att inte göra någon livsmedelsgrupp till det värsta någonsin. Du vill inte att barnen ska känna sig skyldiga eller känna sig misslyckade om de äter en kaka ibland. Fokusera i stället på att få dem att lägga märke till hur de känner sig efter att de ätit vissa livsmedel och förstå att vissa livsmedel är till för speciella tillfällen eller äts sparsamt.

9. Var uppmärksam på portionsstorleken

Fram till dess att de är minst tonåringar bör barn få portioner i “barnstorlek”. Hälsosamma barn har lätt att följa rekommendationer om hur mycket av varje livsmedelsgrupp som barn bör serveras. Naturligtvis varierar barnens behov beroende på aktivitet, kön osv. Börja med att servera en mindre portion. Om barnen fortfarande är hungriga kan de få en andra portion, i stället för att börja med två portioner mat.

10. Gör det till en familjeangelägenhet

Det finns inget mer pinsamt än att ett barn äter en måltid medan alla andra äter något annat. Så gör viktnedgång och hälsosamma matvanor till något som hela familjen gör för allas välbefinnande. Håll frestande mat utanför huset. Fyll kylskåpet med tvättade, uppskurna bitar av frukt och grönsaker. Gör hälsosamma matvanor till en normal företeelse i hushållet, så kommer barnen att följa efter!


Försiktighetsåtgärder när du hjälper barn att gå ner i vikt

Innan du påbörjar en viktminskningsplan för ditt barn bör du rådgöra med en barnläkare. Du vill eliminera eventuella hälsorelaterade orsaker till viktökning och matallergier. Läkaren kan också hjälpa dig att avgöra hur mycket vikt ditt barn bör gå ner i vikt för att det ska ha en hälsosam vikt för sin ålder, längd och sitt kön, och hur mycket ditt barn säkert bör gå ner i vikt varje vecka.

Om du känner att du behöver lite extra hjälp kan din läkare också sätta dig i kontakt med en dietist som kan hjälpa dig att planera rätt kost för ditt barn och din familj.

Vikt är en riktigt knepig fråga och det kan också vara svårt att uppmuntra till viktminskning utan att verka dömande. Om du själv har problem med din vikt och kropp är det också svårt att inte överföra dessa problem till ditt barn. I det fallet kan det vara bra för alla att söka professionell hjälp för dig själv.

Leave a Comment

Scroll to Top