Vitamin K2-livsmedel gynnar kardiovaskulär hälsa

Vitamin K2
Glimja.com Vitaminer.nu Greatlife.se Lifebutiken.se Vitamin K2-livsmedel gynnar kardiovaskulär hälsa

Vitamin K2-livsmedel gynnar kardiovaskulär hälsa

Fet ost, ägg och oxlever är kanske inte de livsmedel som man tänker på när man tänker på att äta en hälsosam kost för hjärtat. Men du skulle förmodligen bli förvånad om du visste att ett av de mest undersökta näringsämnena inom området kardiovaskulär hälsa under de senaste åren har varit vitamin K2, som finns i just dessa livsmedel.

Vilka är fördelarna med vitamin K2? Medan vitamin K1 har den viktiga rollen att förebygga blodproppar och blödningsstörningar fungerar K2 på ett annat sätt.

Vad är vitamin K2?

Även om vi hör mest om vitamin K1 och K2 finns det faktiskt ett gäng olika föreningar som faller under kategorin “vitamin K”. Vitamin K1 är också känt som phyllokinon, medan K2 är känt som menakinon.

Jämfört med många andra vitaminer upptäcktes rollerna och hälsofördelarna med vitamin K2 först nyligen. Vad hjälper vitamin K2 till med? Det har många funktioner i kroppen, men den viktigaste är att hjälpa kroppen att använda kalcium och förhindra förkalkning av artärerna, vilket kan leda till hjärtsjukdomar. Nya studier visar att en brist på detta vitamin också är förknippad med sjukdomar som osteoporos.

Om det är något som vi behöver K2 för är det att förhindra att kalcium byggs upp på fel ställen, särskilt i mjukvävnader. Ett lågt intag av K2-vitamin kan bidra till att plack bildas i artärerna, att tandsten bildas på tänderna och att vävnader hårdnar, vilket orsakar artrit-symptom, bursit, minskad flexibilitet, stelhet och smärta.

Vissa bevis tyder också på att K2 har antiinflammatoriska egenskaper och kan ge ett visst skydd mot cancer, bland annat forskning som publicerats i Journal of Nutrition and Metabolism.

Vad används vitamin K2 till? Här är några av de viktigaste fördelarna och användningsområdena i samband med detta vitamin:

1. Hjälper till att reglera användningen av kalcium

En av de viktigaste uppgifterna som vitamin K2 har är att kontrollera var kalcium ackumuleras i kroppen. Vitamin K2 gynnar skelettet, hjärtat, tänderna och nervsystemet genom att hjälpa till att reglera användningen av kalcium, särskilt i benen, artärerna och tänderna.

Vitamin K2-livsmedel gynnar kardiovaskulär hälsa

“Kalciumparadoxen” är en vanlig term för den insikt som läkare har om att tillskott av kalcium i viss mån kan minska risken för benskörhet, men då ökar risken för hjärtsjukdomar. Varför händer detta? Brist på K2-vitamin!

K2 samarbetar nära med vitamin D3 för att hjälpa till att hämma osteoklasterna, som är celler som ansvarar för benresorptionen.

Förhållandet mellan D-vitamin och kalcium är viktigt, eftersom D-vitamin hjälper till att transportera kalcium från tarmarna när det smälter till blodet. Tyvärr är D-vitaminets arbete färdigt vid den tidpunkten. Därefter måste vitamin K2 aktivera ett av sina beroende proteiner, osteokalcin. Forskning visar att det sedan tar kalcium ur blodomloppet och deponerar det i ben och tänder.

För att få de bästa allmänna hälsofördelarna är det viktigt att få i sig tillräckligt med kalcium, D3-vitamin och K-vitamin. Beroende på din ålder, hälsa och kost kan du behöva ta ett D3-vitamintillskott, och eventuellt även andra kosttillskott.

Vitamin K2 är viktigt för funktionen av flera proteiner utöver osteokalcin, varför det bidrar till tillväxt och utveckling. Det är till exempel involverat i underhållet av strukturer i artärväggarna, osteoartikulära systemet, tänderna och regleringen av celltillväxten.

2. Skyddar det kardiovaskulära systemet

Vitamin K2 är en av de bästa vitaminerna för män eftersom den ger skydd mot hjärtrelaterade problem, inklusive ateroskleros (stelhet i artärerna), som är de främsta dödsorsakerna i många utvecklade länder. Enligt Centers for Disease Control and Prevention är varje år mer än hälften av dödsfallen på grund av hjärtsjukdomar hos män.

3. Stödjer ben- och tandhälsa

I årtionden var K-vitamin känt för att vara viktigt för blodkoagulationen – men först nyligen har studier på människor avslöjat hur det stöder benhälsan och skyddar mot kärlsjukdomar också.

Enligt en artikel från 2017 som publicerades i Journal of Nutrition and Metabolism kan “K2 vara ett användbart komplement för behandling av osteoporos, tillsammans med D-vitamin och kalcium”.

4. Kan skydda mot cancer

Viss forskning visar att de som har stora mängder K2 i sin kost har lägre risk att utveckla vissa typer av cancer. K2-vitamin kan till exempel bidra till att specifikt skydda mot leukemi, prostatacancer, lungcancer och levercancer.

K2 Vitamin K2-livsmedel gynnar kardiovaskulär hälsa
1

Thornes flytande Vitamin K2
859 kr

Thornes flytande Vitamin K2 är löst i en olja av mediumkedjade triglycerider, råvaran är ren kokosolja. Den är konserverad med blandade tokoferoler (E-vitamin).

holistic k2 90 g 60 kapslar 0 1 Vitamin K2-livsmedel gynnar kardiovaskulär hälsa
2
Holistic K2 Menakinon-7
199 kr

Vitamin K2 är i form av menakinon-7, som är en naturlig form av vitamin K.

1606 1 Vitamin K2-livsmedel gynnar kardiovaskulär hälsa
3Vi gillar
Aurora Liposomal Vitamin D3/K2+
399 kr

Mega-liposomal vitamin D3/K2+ är inkapslad i naturliga liposomer. 

5. Försvarar mot skador från reumatoid artrit

Hos patienter med reumatoid artrit har tillskott av K2-vitamin visat sig leda till att förlusten av benmineraltäthet bromsas upp och att mängden RANKL, en inflammatorisk förening, minskar i blodet hos försökspersonerna.

Detta tyder på att K2 kan vara ett användbart komplement till en diet vid reumatoid artrit.

6. Förbättrar hormonbalansen

I våra ben kan K2 användas för att producera osteokalcinhormon, vilket har positiva metaboliska och hormonella effekter.

Fettlösliga vitaminer är viktiga för produktionen av reproduktions-/könshormoner, inklusive östrogen och testosteron. På grund av dess hormonbalanserande effekter kan kvinnor med polycystiskt ovariesyndrom (PCOS) och postmenopausala kvinnor dra nytta av att få mer K2 i sin kost, enligt nya studier.

K2 kan också bidra till att främja blodsockerbalans och insulinkänslighet, vilket kan minska risken för metaboliska problem som diabetes och fetma. Viss forskning tyder på att K2 hjälper till att reglera glukosmetabolismen genom att modulera osteokalcin och/eller proinflammatoriska vägar.

7. Hjälper till att främja njurhälsa

K2 kan gynna njurarna genom att hjälpa till att förhindra bildandet av kalciumansamling på fel ställen, den underliggande orsaken till njursten. Det kan också göra detsamma för andra organ också, inklusive gallblåsan.

Dessutom har brist på K2 och D-vitamin i studier förknippats med en högre förekomst av njursjukdom.

Livsmedel

Vilka livsmedel har ett högt innehåll av vitamin K2? K1-vitamin finns i främst grönsaker, medan K2 finns i främst animaliska produkter eller fermenterade livsmedel.

K2 är ett fettlösligt vitamin, så det finns i animaliska livsmedel som också innehåller fett, särskilt mättat fett och kolesterol.

Djurens metabolism hjälper till att omvandla vitamin K1 till K2, medan människor inte har det enzym som krävs för att göra detta effektivt. Det är därför vi tjänar på att få K2 direkt från animaliska livsmedel – och därför ger det mest K2 om vi håller oss till gräsbetade animaliska produkter.

De 20 bästa livsmedlen med K2-vitamin inkluderar (procentandelar baserade på det dagliga värdet på 120 mikrogram):

1.            Natto: 1 uns: 313 mikrogram (261 procent av det dagliga intaget)

2.            Nötlever: 1 skiva: 72 mikrogram (60 procent DV).

3.            Kyckling, särskilt mörkt kött: 3 uns: 51 mikrogram (43 procent DV)

4.            Gåsleverpaté: 1 matsked: 48 mikrogram (40 procent DV)

5.            Hårda ostar (såsom Gouda, Pecorino Romano, Gruyere osv.):

6.            Jarlsbergost: 1 skiva: 22 mikrogram (19 procent DV).

7.            Mjuka ostar: 1 uns: 17 mikrogram (14 procent DV).

8.            Blåmögelost: 1 uns: 10 mikrogram (9 procent DV).

9.            Malet nötkött: 3 uns: 8 mikrogram (7 procent DV)

10.          Gåskött: 1 kopp: 7 mikrogram (6 procent DV)

11.          Äggula, särskilt från gräsbetade kycklingar: 5,8 mikrogram (5 procent DV).

12.          Njurar/organkött från nötkreatur: 3 ounces: 5 mikrogram (4 procent DV)

13.          Ankbröst: 3 ounces: 4,7 mikrogram (4 procent DV)

14.          Skarp cheddarost: 1 uns: 3,7 mikrogram (3 procent DV)

15.          Kycklinglever (rå eller stekt): 1 uns: 3,6 mikrogram (3 procent DV).

16.          Helmjölk: 1 kopp: 3,2 mikrogram (3 procent DV)

17.          Kanadensisk bacon/skurna skinka: 3 ounces: 3 mikrogram (2 procent DV)

18.          Smör från gräsbetande boskap: 1 matsked: 3 mikrogram (2 procent DV)

19.          Surgrädde: 2 matskedar: 2,7 mikrogram (2 procent DV).

20.          Gräddost: 2 matskedar: 2,7 mikrogram (2 procent DV).

Symtom på brist på K2-vitamin kan bland annat vara:

– Blodkärls- och hjärtrelaterade problem, som artärförkalkning och högt blodtryck.

– Dålig benmetabolism och eventuellt högre risk för benförlust och höftfrakturer.

– Njur- och gallsten

– Håligheter och andra tandproblem som är kopplade till karies.

– Symtom på inflammatorisk tarmsjukdom, som blodig avföring, matsmältningsbesvär och diarré.

– Dålig blodsockerbalans och högre risk för blodsockerproblem och diabetes.

– Ämnesomsättningsproblem

– Större risk för morgonsjuka hos gravida kvinnor.

– Spindelådror/varicose vener

Bland vuxna som lever i industriländer anses brist på detta vitamin vara sällsynt. Nyfödda barn och spädbarn är dock mycket mer mottagliga för brist på grund av hur deras matsmältningssystem saknar förmåga att producera K2.

Risker och biverkningar

Är för mycket K2-vitamin dåligt för dig? Även om det är sällsynt att uppleva biverkningar eller förgiftning av K2-vitamin från att få höga mängder enbart genom maten, kan du få symptom om du tar höga doser av K-vitamintillskott.

För de flesta människor har dock även höga doser av detta vitamin, till exempel 15 milligram tre gånger om dagen, visat sig vara generellt sett säkra.

Finns det potentiella läkemedelsinteraktioner att oroa sig för? Om du är någon som tar läkemedlet Coumadin är en potentiell biverkning i samband med att du tar för mycket K-vitamin en ökad risk för hjärtrelaterade problem.

För mycket K-vitamin kan också bidra till komplikationer hos personer med blodkoagulationsstörningar.

Leta efter ett tillskott som specifikt listar menakinon om du planerar att ta tillskott. Eftersom K-vitamintillskott kan interagera med många mediciner bör du prata med din Läkare om du planerar att ta ett K-vitamintillskott och tar dagliga mediciner.

Leave a Comment

Scroll to Top